Case Study - Logo voor Bouwservice M. Dost

Een logo om op te bouwen.

Bouwservice M. Dost, gevestigd in Ter Apel, is een eenmanszaak gespecialiseerd in bouw- en constructiewerkzaamheden.

Doel: Het creëren van een herkenbaar en onderscheidend logo voor een nieuwe onderneming.

Oplossing: Ik definieerde drie belangrijke kenmerken voor een bouwservice, namelijk vakmanschap, betrouwbaarheid en stevigheid en ontwierp een logo dat die kenmerken vertegenwoordigt.

Resultaat: Een modern logo dat krachtig is in zijn eenvoud.

Logo Bouwservice M. Dost ontworpen door Bervin

DE KADERS BEPALEN
Dit project begon met een leeg blad. Bouwservice M. Dost was een jonge onderneming zonder bestaand logo of huisstijl. Ook had de klant geen specifieke wens over hoe het logo er uit zou moeten zien.

Een open speelveld dus, maar een goed design begint altijd met het stellen van restricties van het werkgebied. Voetballen op een omlijnd veld is nou eenmaal veel interessanter dan een wedstrijd op een weiland van 10 hectare.

Om te beginnen zette ik de kaders neer. Wat moet een logo voor een bouwservice uitstralen? Het antwoord ligt in de vraag; wat verwacht je wanneer je een iemand inhuurt om aan je huis te bouwen?

Je wenst natuurlijk iemand in te huren die professioneel is. Iemand die weet wat hij doet en nauwkeurig werkt, een vakman dus. Je wilt dat de constructie die hij maakt betrouwbaar en stevig is.

Dat werden mijn kaders voor dit project: vakmanschap, betrouwbaarheid en stevigheid. De kernwaarden die het logo zou moeten uitstralen.

DE EERSTE IDEEËN OP PAPIER ZETTEN
Ik begin mijn ontwerpproces altijd met het maken van simpele schetsen, met als doel zoveel mogelijk ideeën op papier te krijgen.  

Vaak zijn de eerste ideeën, op z’n zachts gezegd, niet per se de beste. Toch is het enorm belangrijk juist de slechte ideeën wél op papier te zetten. Doe je dat niet dan blokkeren ze namelijk de goede ideeën.

Mijn eerste doel is altijd om 100 schetsen op papier te zetten. De ervaring leert dat ergens in dat proces de betere ideeën vanzelf komen bovendrijven.

Wanneer het aantal nieuwe ideeën tijdens het schetsen steeds moeizamer beginnen te komen ga ik over naar de volgende fase. Ik selecteer een aantal schetsen die me het meeste aanspreken en begin deze digitaal uit te werken.

BETROUWBAAR EN STEVIG
Tijdens het tekenen sprongen er een aantal dingen voor me uit. Het logo zou in ieder geval een representatie van de letter M worden én ik besloot dat ik gebruik wilde maken van geometrische vormen.

Intuïtief wist ik dat de letter M de eigenschappen had die ik zocht voor het logo. Breed en solide door de drie verticale kolommen en twee schuine strepen die ze ondersteunen. Perfect aansluitend bij mijn doel een stevige en betrouwbare uitstraling te creëren.

Wanneer je de letter M helemaal terugbrengt naar zijn meest basale vorm blijft er een rechthoek over. De rechthoek zie je terug in de meeste door mens gemaakte objecten, bijvoorbeeld in gebouwen. Dit is de reden dat we rechthoekige vormen associëren met betrouwbaarheid.

Letter M Rechthoek logo design

EEN RASTER ALS BASIS
De volgende stap in mijn proces is het digitaal uitwerken van de ideeën die ik tijdens het schetsen heb opgedaan. Deze keer begon ik met het tekenen van een raster dat als basis zou gaan dienen voor het logo.

Op het raster probeerde ik diverse varianten van de letter M. Mijn doel was een solide vorm te creëren.

Logo concepten Bouwservice M Dost ontworpen door Bervin

Uiteindelijk besloot ik dat onderstaande variant het beste paste bij wat het logo zou moeten uitstralen.

Logo Bouwservice M. Dost zwart beeldmerk

EIGENSCHAPPEN VAN HET LOGO
In het logo is in de basis een rechthoekige vorm te herkennen die zorgt voor een stevige en betrouwbare uitstraling. Deze stevigheid wordt nog eens extra benadrukt door de schuine pootjes aan weerszijden.

Het beeldmerk is opgebouwd uit ruit- en driehoeksvormen, alsof het is samengesteld uit losse elementen. Je zou hierin een metselpatroon kunnen zien, of een stellage. Ook dit versterkt nog eens de associatie met de bouw.

BEWEGING DOOR KLEUR
Wanneer ik een logo ontwerp, werk ik in eerste instantie mijn ideeën uit in zwart/wit. Het is namelijk belangrijk dat een logo ook zonder kleur zijn betekenis behoudt. Door later in het proces kleuren toe te voegen kan het gevoel of de associatie de het logo moet oproepen versterkt worden, maar de basis moet kloppen.

Bij dit logo vond ik de volledig zwarte versie te statisch. Er moest meer beweging in het logo komen. Ik besloot een extra tint toe te voegen.

Met een extra grijstint kon ik twee voorwaartse schuine strepen in het logo benadrukken. Schuine elementen geven een gevoel van beweging. Dit verzacht enigszins het gegronde, onbeweeglijke gevoel dat een rechthoekvorm kan oproepen.

Logo Bouwservice M. Dost zwart grijs beeldmerk

EEN MODERN LETTERTYPE
Het lettertype dat ik heb gebruikt voor dit logo is Montserrat. Een lettertype zonder pootjes aan weerszijden, in design-termen heet dit schreefloos of sans-serif. Een sans-serif lettertype heeft een moderne uitstraling.

De moderne uitstraling wordt nog eens extra versterkt dankzij de geometrische vormen waaruit dit lettertype is opgebouwd. Geometrische vormen zijn alle vormen die meetkundig getekend zijn, zoals vierkanten, rechthoeken en cirkels. Vormen die je veelvuldig in bouwwerken terugziet. Je herkent de geometrie in dit lettertype, omdat alle letters ongeveer dezelfde verhouding hebben.

Logo Bouwservice M. Dost in zwart-wit

DE JUISTE KLEUREN
De laatste stap in het ontwerpproces is het selecteren van de juiste kleuren. Na diverse opties te hebben uitgeprobeerd besloot ik te gaan voor de kleuren oranje en grijs, beide in een lichte tint met een moderne uitstraling.

Oranje is een kleur die veel in de bouw gebruikt wordt, denk aan oranje pionnen en veiligheidskleding. Deze kleur wordt natuurlijk niet voor niets gebruikt, want oranje valt op en roept de aandacht.

Het felle van het oranje compenseer ik in dit logo met grijs. Grijs is een wat saaiere kleur, niet opvallend en niet in het oog springend en zorgt voor balans in deze context. Positieve associaties van de kleur grijs zijn betrouwbaarheid en stabiliteit.

Logo Bouwservice M. Dost ontworpen door Bervin

EEN LOGO DAT STAAT ALS EEN HUIS
Ik ben blij met de uiteindelijk versie van dit logo en meest belangrijk, de klant was dat ook. Het is gaaf om te zien dat de associaties de bepaalde vormen en kleuren oproepen ook daadwerkelijk terugkomen in het logo.

Wanneer ik naar dit logo kijk zie ik een stevig, modern logo dat een gevoel oproept van betrouwbaarheid en vakmanschap. Precies wat je nodig hebt als professionele bouwservice.

Logo op bedrijfskleding Bouwservice M. Dost, ontworpen door Bervin
Logo op bedrijfswagen Bouwservice M. Dost, ontworpen door Bervin

Op zoek naar een design om jouw boodschap kracht bij te zetten? Ik help je graag.

Wil je ook een design waar écht een idee achter zit? Dat uniek is en precies laat zien waar jouw bedrijf voor staat?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

BEL/APP: 06 23 00 48 48

MAIL: info@bervin.nl