Case Study - Logo & huisstijl voor Schildersbedrijf J Wolbers

Goed uit de verf met een betekenisvol logo.

Schildersbedrijf J. Wolbers uit Ter Apel is een eenmanszaak die zich focust, zoals de naam al doet vermoeden, op schilderwerkzaamheden binnen en buiten.

Doel: Herkenbaarheid creëren voor een beginnende onderneming.

Oplossing: Ik ontwierp een logo op basis van een aantal belangrijke kenmerken, namelijk nauwkeurigheid, professionaliteit, netheid en betrouwbaarheid. Hiermee legde ik de basis voor een huisstijl die ik toepaste in een ontwerp voor visitekaartjes en bedrukking op de bedrijfsauto.

Resultaat: Een herkenbaar, onderscheidend logo dat betrouwbaarheid en netheid uitstraalt. Het verspreiden van visitekaartjes en extra zichtbaarheid door de bedrukking op de bedrijfsauto hebben bijgedragen aan een snel groeiende klantenkring.

Logo Schildersbedrijf J. Wolbers ontworpen door Bervin

Een logo met de juiste kwaliteiten
Zoals elke startende onderneming had ook Schildersbedrijf J Wolbers een logo en huisstijl nodig om de zaak herkenbaarheid te geven en te onderscheiden van de concurrentie.

Een eigen zaak beginnen brengt veel dingen met zich mee waar je over na moet denken. Één van de belangrijkste is misschien wel je positionering. Hoe wil je gezien worden als bedrijf? Welk beeld wil je uitstralen naar je (potentiële) klanten? 

Een goede manier om deze vraag te beantwoorden is je te verplaatsen in de schoenen van je klant. Wanneer iemand een schilder inhuurt, wat verwacht hij dan? 

Het belangrijkste is natuurlijk een goed eindresultaat. Of je nu je kozijnen of de muur van je woonkamer laat verven, je wilt dat het er strak uitziet en er op kunnen vertrouwen dat je er jaren geen omkijken meer naar hebt.

Wat in elk geval dus belangrijke kwaliteiten van een schilder zijn: nauwkeurigheid, netheid, professionaliteit, betrouwbaarheid. Aan mij de taak een logo te creëren die deze kwaliteiten in één beeld samenvat.

De eerste ideeën
Het ontwerpproces begint met het maken van schetsen. Het doel in deze schetsfase is om zoveel mogelijk ideeën op papier te zetten zonder deze te beoordelen. Het enige dat ik doe is associaties maken en vormen en composities uitproberen. Ik wil in een korte tijd zo veel mogelijk ideeën uit mijn hoofd halen en op papier zetten.

Wanneer de stroom aan ideeën ophoudt weet ik dat fase 2 is aangebroken; het uitwerken van de meest veelbelovende schetsen. Ik selecteer 3 tot 5 ideeën waar ik de meeste potentie in zie en begin deze digitaal verder uit te werken in Adobe Illustrator.

Adobe Illustrator is een softwareprogramma waarin je vector-afbeeldingen kunt tekenen. Het voordeel van deze vectorafbeeldingen is dat je ze tot elke gewenste grootte kunt uitschalen zonder kwaliteit te verliezen. Dit is wat elke professionele ontwerper doet, want je wilt natuurlijk dat je logo op elk formaat er goed uitziet.

Vaak komen er tijdens dit het digitaal tekenen nieuwe ideeën naar voren of combineer ik ideeën tot een nieuw concept. In dit geval wist ik al vrij snel dat ik iets met de initialen en/of beginletters wilde doen. Zo kwam ik in eerste instantie tot zes conceptversies.

Logo concepten Schildersbedrijf J Wolbers

Concepten uitwerken
In eerste instantie vond ik de versie met de J en de verfroller het meest interessant, waarin de letter J als het ware door de verfroller wordt getekend.

Het slaat in die zin twee vliegen in één klap, omdat de eerste letter van de bedrijfsnaam erin voorkomt en het tegelijkertijd een associatie met schilderwerk oproept.

Ik keek nog eens naar de kenmerken die ik in het begin had opgeschreven: nauwkeurigheid, netheid, professionaliteit, betrouwbaarheid. Paste dit logo bij deze kenmerken?

Nee, was mijn conclusie, ik miste nog wat finesse. Deze versie was te hoekig. Hoekige vormen creëren afstand. Ronde vormen zijn toegankelijker.

Alles wat hoekig is zien we als hard en afstandelijk, rond is zachter en toegankelijker. Logisch, want stoot je liever je hoofd aan een puntig tafelblad of aan een afgeronde hoek?

Ik keek nog eens naar de zes concepten en kwam tot de conclusie dat de J in versie 6 veel toegankelijker was. Ook vind ik versie 5 mooi qua balans, maar tegelijkertijd nietszeggend. Wat als ik deze versies eens combineerde?

Na wat proberen en heen en weer schuiven om een betere balans te creëren kwam ik op het uiteindelijke concept. Het beeldmerk was voor 90% klaar, nu was het tijd de bedrijfsnaam eraan toe te voegen.

Logo ontwerpproces Schildersbedrijf J Wolbers

Perfectioneren van het ontwerp
Gezien de relatief lange naam koos ik ervoor het logo links van de tekst te plaatsen en van de tekst visueel een blok te maken. Op deze manier kan het logo in diverse ruimtes effectief worden toegepast. Deze opstelling is zowel op verticale vlakken als op horizontale vlakken goed leesbaar in uiteenlopende formaten.

In veel gevallen kan dit ook opgelost worden door meerdere versies van het logo te maken die afhankelijk van de toepassing gebruikt kunnen worden. Mijn voorkeur gaat er echter naar uit het logo direct zo breed mogelijk inzetbaar te maken.

De laatste stap was het kiezen van een geschikt lettertype voor de bedrijfsnaam. Ik koos voor het font ‘Galvji’. Wat dit lettertype geschikt maakte is dat de letters aan de onderkant allemaal op dezelfde lijn staan.

Dit hielp me het visuele blok te behouden dat ik voor ogen had. Om dit nog eens te versterken koos ik ervoor de gehele tekst in hoofdletters uit te voeren.

Om een mooie balans te creëren koos ik ervoor de tekst ‘schildersbedrijf’ in een dunne variant uit te voeren en de naam ‘J. Wolbers’ dikgedrukt te zetten voor extra stevigheid aan de onderkant.

Het ontwerp was klaar. Nu nog de juiste kleuren selecteren.

Logo Schildersbedrijf J Wolbers in zwart-wit

De juiste kleuren bepalen
Om de kleuren te bepalen bekeek ik schildersbedrijven in de regio, want een schilder zoek je toch vaak in de buurt. Na wat online research viel het me op dat er in de directe omgeving van Ter Apel geen schildersbedrijven met de kleur blauw in hun logo waren.

Dat kwam goed uit want blauw is een kleur die een gevoel van netheid en betrouwbaarheid oproept. Ik koos voor een enigszins lichte tint om het gevoel van netheid te versterken, maar nog wel donker genoeg om goed zichtbaar te zijn op een witte achtergrond.

Blauw wordt ondersteund door zwart om ervoor te zorgen dat de tekst ‘schildersbedrijf’ goed leesbaar is. Het logo plaatste ik op een witte achtergrond, ook dit straalt netheid en frisheid uit. In de huisstijl heb ik lichtgrijs toegevoegd als ondersteunende kleur.

Deze huisstijl en het logo vormden de basis voor het ontwerp van het visitekaartje en de reclame op de bedrijfsauto.

Huisstijl kleuren Schildersbedrijf J Wolbers
Ontwerp visitekaartjes Schildersbedrijf J Wolbers door Bervin

Op zoek naar een design om jouw boodschap kracht bij te zetten? Ik help je graag.

Wil je ook een design waar écht een idee achter zit? Dat uniek is en precies laat zien waar jouw bedrijf voor staat?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

BEL/APP: 06 23 00 48 48

MAIL: info@bervin.nl