Case Study Witec

Een nieuw logo en visuele identiteit voor Witec.

Soms past je jasje niet meer. Je groeit als kool en herkent jezelf bijna niet in de spiegel. Dit overkwam Witec, producent van technologische onderdelen gevestigd in Stadskanaal.

Na jaren van investeren en innoveren was Witec in een stroomversnelling terechtgekomen. Het bedrijf ontwikkelde zich naar een volgend stadium. Klanten werden toonaangevender, vraagstukken complexer en de verantwoordelijkheden groter.

Zoals vaak het geval is bij organisaties die een extreme groei doormaken was de visuele identiteit niet langer representatief voor de status van het bedrijf en haar ambities.

De zoektocht naar een nieuw logo

De directie stoeide al een tijdje met de gedachte over een nieuw logo. Meerdere ontwerpen waren inmiddels over tafel gegaan, maar het gevoel was nog niet daar, het juiste logo zat er niet tussen. 

Dit is een veelvoorkomende hoofdbreker bij organisaties die een snelle ontwikkeling doormaken. Het oude vertrouwde logo vertegenwoordigt niet meer waar je voor staat, maar je bent zo gewend aan de bestaande uitstraling dat het moeilijk is daar afstand van te nemen.

Wat past dan wel? Moeten we dit wel veranderen? En hoe moet een nieuw logo er dan uit zien? Wat betekent dit voor onze herkenbaarheid?

Ik was al bezig een nieuwe website voor Witec te ontwerpen toen Raimon Warta, CTO bij Witec, het probleem aan me voorlegde.

Beginnen bij het begin

Ik herkende het vraagstuk waar Raimon en zijn compagnon Eric Vos (CEO) mee worstelden. Het was duidelijk dat er veranderd moest worden, maar er was onvoldoende helderheid om tot een besluit te komen.

Ik stelde voor een aantal stappen terug te nemen. Te beginnen bij het begin.

We gingen een gesprek aan waarin we spraken over de kernwaarden en visies van beide directeuren. Door vragen te stellen als: “wat vinden jullie belangrijk?”, “waarom doen jullie wat jullie doen” en “hoe ziet de toekomst eruit?” ontstond er gaandeweg steeds meer duidelijkheid.

Hoewel Raimon en Eric allebei een andere persoonlijke motivatie hebben, bleek dat beide visies perfect in het bedrijf verweven zijn.

Waar twee visies samenkomen

Raimon wordt gedreven door zijn fascinatie voor technologie en de rol die deze technologie speelt in de ontwikkeling van de mensheid. Hij ziet dat Witec zich op een kruispunt bevindt waar veel technologische kennis samenkomt. Een unieke positie waaruit de drive is ontstaan Witec uit te laten groeien tot een technologisch centrum. Een plek waar kennis en ideeën elkaar ontmoeten zodat innovatie kan plaatsvinden.

In tegenstelling tot Raimon heeft Eric geen technologische achtergrond en juist dit gegeven zorgt voor een interessante combinatie. De motivatie van Eric ligt in het creëren van waarde voor de omgeving. Dit is niet alleen in de vorm van werkgelegenheid, maar ook in aanzien van de regio. Zijn enthousiasme stijgt wanneer hij vertelt dat Witec laat zien dat we ook in Noord-Nederland tot fantastische dingen in staat zijn.

De visies van beide mannen komen samen in samenwerking en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het voertuig dat ze hiervoor hebben gekozen is technologie.

Duidelijke taal

De inzichten uit het verdiepende gesprek waren voor mij de brandstof die ik nodig had. Dit werd de basis voor de merkidentiteit die ik voor Witec zou opstellen.

Ik vatte deze kernwaarden samen in enkele zinnen. Dit noemen we de golden circle. De golden circle beschrijft op een pakkende manier wat een bedrijf doet en hoe ze dat doen, vertelt vanuit een intrinsieke motivatie.

“Wij geloven dat technologie de toekomst is en dat deze toekomst steeds sneller dichtbij komt door een niet te stoppen drang naar innovatie. Om voorop te lopen is het van belang om samen te werken. Om samen te creëren.

Door kennis te delen en in synergie met onze klanten, leveranciers en personeel op zoek te gaan naar oplossingen, creëren we vooruitstrevende technologieën die onze klanten helpen groeien.

Samen creëren we de technologie van de toekomst.”

Kernwaarden in beeld gebracht

Naast het beschrijven van de kernwaarden en visie in een golden circle, ontwierp ik een visuele interpretatie. Doel: in één oogopslag laten zien waar Witec voor staat.

Deze zogeheten brand circle diende als startpunt voor een nieuwe huisstijl die ik zou ontwikkelen.

Brand circle ontworpen voor Witec

Hoe het logo tot stand kwam

Nu het duidelijk was geworden waar Witec voor staat kon ik beginnen aan het ontwerpen van een nieuw logo. Het doel: een logo creëren dat past bij Witec’s nieuwe identiteit. Een logo dat illustreerde dat Witec een nieuwe richting was ingeslagen.

Tijdens het ontwerpproces schetste ik ideeën, werkte veelbelovende varianten verder uit en pitchte ik enkele opties bij Raimon en Eric.

Tijdens de verdiepende gesprekken die hieruit ontstonden werd duidelijk dat het logo vorm zou moeten krijgen als een woordmerk. Het belangrijkste doel was de naam Witec duidelijk te communiceren en een woordmerk was hiervoor het meest voor de hand liggende middel.

Uiteindelijk vormde onderstaand idee de basis voor het nieuwe logo.

Logo ontwerp voor Witec, zwart/wit uitvoering.

Bovenstaand woordmerk is opgebouwd in het lettertype MONTSERRAT. Een schreefloos lettertype met een moderne uitstraling dankzij de geometrische vormen.  

Geometrische vormen zijn alle vormen die met een passer of liniaal getekend kunnen worden. Hiermee komen ze dus duidelijk van menselijke hand en hebben een meetkundige uitstraling. Een uitstraling die past bij Witec, want als technologisch bedrijf werken ze met precisie.

Het nadeel van een geometrisch lettertype kan zijn dat het wat kil en afstandelijk overkomt. Om dit te compenseren heb ik de enkele hoeken in de eerste twee letters afgerond. De rondingen geven het geheel meer toegankelijkheid.

Deze toegankelijkheid had het nodig, want samenwerken en kennis delen met klanten en leveranciers zijn belangrijke waarden voor Witec.

Logo ontwerp voor Witec, proces uitgelegd.

Over de kleurkeuze

Naast een gevoel van toegankelijkheid creëren de ronde hoeken aan de rechterzijde van de I extra onderscheid tussen de lettergrepen WI en TEC. Dit wordt nog eens extra benadrukt door de eerste twee letters een andere kleur te geven.

Reden hiervoor is de betekenis achter de naam uit te beelden. WI komt vanuit de geschiedenis, het bedrijf is ontstaan uit een fusie met Witronic. TEC staat uiteraard voor technologie, de sector waarin Witec actief is.

De kleur blauw komt uit het oude logo. Gekozen om nog wel enige herkenbaarheid te behouden.

Het grijs verwijst naar de kleur van metaal, de grondstof van veel producten die Witec produceert. Door een verloop toe te voegen wordt deze metaalachtige uitstraling nog eens versterkt. Tevens voegt het verloop dynamiek toe aan het logo.

Van creëren naar innoveren

Naast een nieuw logo moest er ook nagedacht worden over een nieuwe pay-off. We gingen op zoek naar een pay-off die direct duidelijk zou maken waar Witec voor staat.

De oude pay-off ‘creating technology together’, paste niet meer bij de nieuwe identiteit. Inmiddels doet Witec meer dan alleen het creëren van technologie. Zoals beschreven in de golden circle wil Witec zich focussen op het creëren van technologie voor de toekomst. Dit lijkt een klein verschil, maar in werkelijkheid is dit een shift van produceren naar innoveren.

Tijdens een brainstormsessie besprak ik met Raimon en Eric ideeën voor de pay-off. We wisten dan creating technology together te lang was en niet meer de lading dekte. ‘Creating together’ werd overwogen, maar ook dat dekte niet de lading. Uiteindelijk kwamen we terecht op “innovating together”. Dit vat de kernwaarde van Witec in slechts twee woorden perfect samen.

Logo Witec met pay-off Innovating Together

Een document waarin alles samenkomt

Er stond nu een duidelijke omschrijving van de kernwaarden en visie, een nieuw logo en een nieuwe pay-off. Een stevige fundering om een complete huisstijl op te bouwen.

De richtlijnen voor de huisstijl heb ik uitgewerkt in een merkmanifest. Hierin staat de merkidentiteit beschreven, het bevat de missie, visie en kernwaarden en omschrijft het correct gebruik van kleuren, lettertypes en het logo.

Dit merkmanifest geeft Witec een handvat om een duidelijke koers te blijven varen. Het zal een belangrijke rol spelen in het creëren van een sterke merkpersoonlijkheid.

Foto van Witec kantoorpand met logo

Tegenwoordig pronkt het logo in neonletters op het nieuwe pand van Witec.

Mijn ervaring

Ik kijk met plezier terug op dit project. Waar ik het meest trots op ben is dat ik samen met de klant tot nieuwe inzichten ben gekomen en ook Raimon en Eric heb kunnen helpen meer helderheid te krijgen over de nieuwe richting.

Dit project heeft aan mij wederom bewezen dat het enorm waardevol is om te beginnen bij de basis. Of het nu gaat om de ontwikkeling van een nieuw logo of om een rebranding van een bestaande huisstijl. Als je écht wilt uitstralen waar jouw bedrijf voor staat moet je op zoek naar je intrinsieke motivatie. Het antwoord op de vraag: “waarom doet je wat je doet?”.

Op zoek naar een design om jouw boodschap kracht bij te zetten? Ik help je graag.

Wil je ook een design waar écht een idee achter zit? Dat uniek is en precies laat zien waar jouw bedrijf voor staat?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

BEL/APP: 06 23 00 48 48

MAIL: info@bervin.nl